Pedagogické farmy: zdravý a zábavný způsob výuky

Rychle se měnící životní prostředí i náš životní styl jsou příčinou nárůstu zdravotních problémů nejmladší generace. Ekofarmy představují pedagogický nástroj, který může přispět jednak k podpoře zdravých stravovacích návyků a současně být pro děti zdrojem nových poznatků a bezprostředních zkušeností.  

Životní styl dětí a mladé generace je stále více poznamenán úbytkem pohybu. Podle průzkumu životního stylu dvanácti- až patnáctiletých došlo v Německu mezi lety 2002 a 2005 k radikálnímu snížení pohybových aktivit dětí, jako například jízdy na kole (pokles z 71 % na 52 %), šplhání na stromy (ze 46 % na 32 %) a pěší chůze (z 30 % na 17 %) (Brämer 2006). Tento problém se nedá vyřešit pouhým přidáním jedné školní hodiny tělesné výchovy týdně. Pedagogické ekofarmy zato ale mohou významnou měrou přispět k celkovému vývoji dětí a jejich výchově k aktivnímu životnímu stylu a vést je k vytvoření zdravých stravovacích návyků.

Život a práce na statku učí děti všímat si fascinujících přírodních procesů, jakož i vnímat obrovský potenciál, který příroda skýtá. Hlavním cílem je dětem ukázat, odkud pochází různé potraviny a seznámit je s ekologickými souvislostmi těchto dějů. Děti tak získávají zásadní poznatky týkající se péče o zvířata žijící na statku a o ekologickém pěstování rostlin. Dozví se například, kdy a jak se vysévají semena, aby z nich vyrostla zdravá a chutná zelenina. Kromě toho se děti mohou na ekofarmě aktivně podílet na výkonu každodenních prací, jako například plení, kompostování, sklízení úrody, sbírání vajec, krmení prasat či vysazování sazenic. Při takové spolupráci získají praktické zkušenosti a objeví souvislosti mezi různými pracovními procesy. Navíc si uvědomí význam vlastního přispění k vykonávání těchto významných úloh.

Kreativní hrou a samostatným objevováním si děti tvoří vztah ke svému životnímu prostředí a učí se cenit si hodnot spojených s vlastní produkcí potravin. Pobyt na ekofarmě navíc nabízí celou řadu kreativních a uměleckých aktivit, jako je zpěv, kreslení, vázání věnců či práce se dřevem.

Děti se mohou učit, jak vytvořit figurky z kukuřice, jak namalovat obraz razítky ze zeleniny, či jak sestavit knihu se zápisky svých poznatků a objevů týkajících se přírodních dějů. V některých zemích se již pedagogické farmy zařadily mezi etablované školní projekty. Cílem takových projektů je zařadit úlohy a činnosti, které je na statku každý den třeba vykonat, do každodenního školního programu. Tyto aktivity by přitom neměly zůstat jen pouhým doplňkem školních povinností.

Činnosti jako výsev, trhání plevele či sklizeň plodů poskytují nový úhel pohledu na přírodovědní obory. Starost a péče o králíky může například vést k zamyšlení nad přírodními cykly či k zájmu o další studium biologie.

Pedagogické farmy se v Evropě těší stále větší popularitě. Norská biovědecká univerzita nabízí v rámci svého programu „Living Learning” („Živá výuka”) seminář s názvem „Statek jako pedagogický pramen“ (www.livinglearning.org). Početné německé biofarmy přivítají každoročně stovky dětí z různých zemí světa. Více informací najdete na webové stránce www.lernenaufdembauernhof.de.

Také v České republice funguje několik ekofarem, které nabízejí výchovné programy pro děti a školáky.

Zdroj: EkoConnect

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
40       1 2 3 4
41 5 6 7 8 9 10 11
42 12 13 14 15 16 17 18
43 19 20 21 22 23 24 25
44 26 27 28 29 30 31  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Hynek: Jako zákazníkovi Vodafonu se mi to líbí, že se snaží jít energii...
Vodafone se připojil k Evropskému týdnu udržitelného rozvoje,
Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,