Kamion před námi, kamion za námi

Kamion před námi, kamion za námi aneb proč nedodáváme do řetězců a nenakupujeme v akcích.   

Kolona kamionů, nehoda kamionu, kamion v příkopě, silnice zablokovaná kamionem. Kolikrát denně tohle slýcháme nebo vídáme ve zpravodajství. Vždy jsou pak následkem  nehybné kolony motorových vozidel, která s nastartovanými motory čekají a čekají, až se to pohne. Sedíme a čekáme v autě, vztekáme se, ale říkáme si: „No jo, je to asi nutné, chceme mít přeci dost zboží v hypermarketu, kam chodíme nakupovat.“ Ale jsou opravdu všechny ty kamiony převážející výrobky do dnešních chrámů konzumu nezbytné?

Řadu let jsem pracoval v obchodní firmě, která dodávala své výrobky obchodním řetězcům. Češi milují akce a akční slevy nejvíce z celé Evropy, takže více jak třetinu obratu dodavatelských firem v řetězcích tvoří tzv. akční zboží, tedy výrobky dodané do obchodu s akční cenou, na dohodnutou, časově ohraničenou akci. Říkáte si: „No a co, alespoň nakupujeme levně.“

Jenže. Naše milé řetězce mají zajímavou podmínku, kterou naprosto bezostyšně vkládají do roční smlouvy s dodavatelem, nebo do dohody o akci. Ta podmínka je jednoduchá: dodáte nám tolik zboží, kolik si objednáme. A po akci vám vše, co neprodáme, vrátíme zpět. A protože množství přece prodává, řetězec si obvykle neobjedná jen tolik výrobků, kolik prodá, ale tolik, aby zaplnil velké akční plochy. A samozřejmě ještě něco navíc na doplňování. Regály přeci nemohou být prázdné.

A v tom je ten kámen úrazu. Po akci se neprodané zboží vyndá z regálu a dodavatel je povinen si je co nejrychleji odvézt. Za každý den zpoždění při odvozu totiž platí odběrateli penále. Odběratel potřebuje rychle místo ve skladu na další akční zboží. Že tam v tu dobu dodavatel žádné nové zboží neveze a jede tam prázdným autem, že vybalené zboží již není v originálních kartónech, že se značná část přepravou zpět poškodí a je dále neprodejná? To naše řetězce nezajímá, to je přeci věc dodavatele.

Dodavatel je na řetězci většinou závislý, takže jen sklopí uši, tuhle podivnou praxi akceptuje a vzniklé náklady si příště započte do ceny výrobků. Započte si tam však samozřejmě jen náklady na odvoz zboží a odpis zničené části. Ale přeplněné silnice, náklady na odstranění následků smogu a emisí a vyšší nemocnost nás všech si tam však již nezapočte. Na to ve firemním účetnictví totiž nejsou kolonky. Tyto náklady tak neseme my všichni a benevolentní stát, který tyto obchodní praktiky umožňuje.

Dle mých zkušeností se po akcích vrací dodavatelům zpět průměrně třetina dodaného akčního zboží. A jak jsem již zmínil, v akcích dodavatelé prodají průměrně třetinu všeho zboží, které do řetězců dodávají. I špatný počtář jako já snadno zjistí, že minimálně 10 % zboží dodaného do obchodní sítě je na silnici zbytečně a to navíc dvakrát, neboť jede tam a zpět. Kdybych chtěl počítat dál, tak to zničené zboží ani nemuselo do Česka z té Číny (odkud většinou je) ty tisíce kilometrů cestovat, ani tam nemuselo být vyrobeno, suroviny na jeho výrobu nemusely být vytěženy, elektrická energie nemusela být spotřebována… ale to už jsou na mě velké počty. Ty rád přenechám dopravním a jiným odborníkům.

Ale zajímá to vůbec někoho? Není tomu tak dávno, co s vypuknutím ekonomické krize zněly v televizním zpravodajství velmi často dramaticky pronášené informace, že mýtné (platí jej jen nákladní auta) vynáší meziročně méně peněz. Ale pak se pokles zpomalil a mohli jsme jásat nad informací, že po dlouhé době poplatky za mýtné vykázaly růst. Politici i odborníci to hodnotili jako světlo na konci tunelu. 

Diváci se mohli uklidnit a zaradovat. Kamionů, hluku, emisí, nových silnic (bez nichž se nedá dobře jezdit) a parkovišť (kamiony potřebují přestávky) zase bude přibývat. Utratíme další peníze za dovoz ropy, většinou z nedemokratických zemí. Naplníme skládky dalším nepoužitelným novým zbožím a ordinace dětmi i dospělými s oslabenou imunitou.

Připadá Vám to nelogické a zbytečné? Mně také. Jenže proč by to stát měl chtít řešit? Vždyť i ty zbytečné skládky, kamiony i nemocní přeci zvyšují HDP, ukazatel blaha národa a úspěšnosti každé vlády. Ale je to skutečné blaho? Nevím jak vy, ale já jsem raději s rodinou a se svými koníčky, než v koloně aut nebo v ordinaci.

I naše firma samozřejmě využívá auto a dováží zboží, ale snažíme se ze všech sil počty najetých kilometrů eliminovat. S tím souvisí i to, že v žádném případě naše výrobky nenajdete v prodejnách řetězců a už vůbec ne v jejich „velmi výhodných“ akcích.

A v naší rodině hrajeme takovou hru. Když jsme v hyper- či supermarketu a stojíme před regály, plnými výrobků v super akci, představíme si, že značná část tohoto množství byla vyrobena a přivezena zbytečně a bude zase zbytečně odvezena a z části vyhozena. Díky této hře dost ušetříme, většinou si totiž ty zdánlivě levné výrobky už nekoupíme.

Třeba tu hru bude hrát časem více lidí, třeba si toho někdo z odpovědných všimne a začne s tím něco dělat, třeba se vzepře tomuto zažitému pravidlu více dodavatelů a výrobců, třeba časem všichni zjistíme, že to HDP není to pravé. Třeba ...

Petr Dobrý, Zelená domácnost.com, www.zelenadomacnost.com

Od stejného autora také tyto články:

Jak šetřit vodou v domácnosti i na zahradě

Fotovoltaika - čas na klacky a kameny?

O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft srpen rgt
Po Út St Čt So Ne
31       1 2 3 4
32 5 6 7 8 9 10 11
33 12 13 14 15 16 17 18
34 19 20 21 22 23 24 25
35 26 27 28 29 30 31  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,